Facebook, hvordan tjener jeg penge på det?

Facebook er nok ikke kendt for at være det mest seriøse sociale medie, og er ved flere lejligheder blevet kaldt internettets svar på reality TV, men undervurder ikke Facebook, for det populære online mødested kan vise sig at være penge værd. Find ud af hvordan du begår dig på Facebook og hvordan du får dine budskaber og produkter ud til flest mulige med SEO på Facebook.

Likes på Facebook

Det er vigtigt lige at slå på plads at ’like’ på Facebook mere er en følgefunktion, end det er en tilkendegivelse af at folk kan lide din side. Hvis man tænker over det en ekstra gang virker det selvfølgelig ulogisk at folk har lyst til at følge en side de ikke kan lide, men pointen er at folk liker primært for at få opdateringer fra din side som de forventer, er relevante for dem. Og det leder mig så til næste punkt…

Relevant indhold er god reklame

Første regel er: Del kun det, der er relevant for din side på din Facebook væg! Det er let at trykke ’unlike’, og folk gør det, hvis du deler for mange irrelevante ting gennem din side. Du bør kun dele opslag på din firmaside, som folk regner med at få. Det er derfor de har trykket ’like’ i første omgang.

Tilpas dine indlæg til at være et tilpas antal

Det er muligt at du har mange informationer og links du gerne vil dele med dine fans på Facebook, men prøv at holde dine opdateringer til et rimeligt antal pr. dag, for det er irriterende at logge ind på sin Facebook profil, og så er halvdelen af éns væg fyldt med statusopdateringer fra samme firma hele vejen ned ad siden. Det kan komme til at koste dig ’likes’ hvis du ikke lærer at nøjes med at opdatere din side i et tilpas tempo. 2 eller 3 gange fordelt over en dag er rimeligt og til at holde ud for de fleste.

Del tilbud og rabat

Har du et godt tilbud som du skal have kommunikeret ud så del det på Facebook. Rammer du målgruppen, så vil din reklame hurtigt dele sig som ringe i vandet gennem dine Facebook-fans. Share-knappen er nok din bedste ven på Facebook, og ønsker du at kickstarte din side, og få flere ’likes’, så er det en god idé at sætte en konkurrence i gang.
Mange firmaer gør dét, at de udlover en præmie – som regel i form at et gavekort eller lignede til hjemmesiden – til en tilfældig person som har trykket ’like’ og delt siden.

Humor er et godt middel

Det er super godt hvis din opdatering på Facebook er relevant, og kan du lave den sjov eller humoristisk samtidig, så vil folk være mere tilbøjelige til at tjekke linket eller trykke ’like’. Det er også okay (en gang imellem) at poste en meme (et billede, som regel med tekst som er blevet et gængs fænomen på Facebook) eller linke til en satireside især hvis joken måske omhandler noget du eller din side arbejder med.

Videoer og billeder skaber blikfang og hurtig interesse

Tekster og links til tekster er godt, men vil du være sikker på, at få dit budskab igennem hurtigt og effektivt kan du evt. koge dine paroler ned til et billede eller en video, som du kan dele på Facebook. Billeder på Facebook er større end links og mere iøjnefaldende end lange statusopdateringer. Det samme gælder videoer. Skal du lave en guide, eller forklare noget, der kan være svært at forstå eller kedeligt at læse om, kan en video være et godt udgangspunkt.

Opdater din side

Nu må du ikke blive bange for at opdatere, trods det ikke skal overgøres. Opdateringerne er vigtige fordi de:

1. oplyser dine følgere på Facebook om gode tilbud, rabatter og nyheder, og

2. viser at der er aktivitet på din side

Opdateringerne kan også være med til at rekruttere flere ’likes’ til din Facebook-side, så det er vigtigt at den ikke er for stillestående eller går helt i stå.

Lyt til de der har liket

Du er helt sikkert klar over at man kan kommentere på hinandens opslag, og det er muligt at der kommer kritik, men i stedet for at blive oprevet eller bange for at bruge Facebook forkert, så lyt i stedet for til kritikken, og tag den til efterretning. Det er naturligvis ikke alle man kan gære tilfredse, men ofte er det disse kommentarer der er de mest værdifulde, når du skal tage temperaturen på dine Facebook-fans. Og husk at svare dine kunder, hvis de spørger om noget i en kommentar eller i en privatbesked. Vis at du er til stede på siden.

Automatisering?

Det er muligt at sætte din side til selv at opdatere automatisk, men det er sjældent særligt smart, da det er svært at gøre opslagene meget aktuelle i det tilfælde, og gør du det alligevel er det vigtigt at du ikke bare glemmer siden, og lader den passe sig selv, da der så måske vil være en masse fans der ikke får svar på deres spørgsmål.

Annoncer og tjen penge på Facebook

Du har sikkert lagt mærke til de små annoncer der dukker op ude i siden af din Facebook-profil når du logger ind. Disse reklamer er firmaer der betaler Facebook for at reklamere for sig, og hvilke annoncer der dukker op på netop din profil er bestemt af dine aktiviteter på siden. Tænk over hvilke sider du har ’liket’ og hvilke reklamer du tidligere har kigget på. Med tiden tilpasser Facebook annoncerne til at sende dem ud til dig, som ligner noget du tidligere har klikket på.
Denne måde at reklamere på kan du overveje om din virksomhed egner sig til. Læs om brugen af annoncering på Google eller på Facebooks egen hjemmeside, og gå så ud og riv en masse Facebook-likes til dig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud
 
x

Har du spørgsmål, ris eller ros?

Kontakt os på: 33 11 98 98
eller
service@internet.dk