Link Building

Link building er simpelt sagt at linke og at få andre til at linke til din side. Det handler om at når nogen med en nogenlunde respektabel side linker til din, så vil Google opfatte dette link som en form for stemme på din side som værende brugbar, og dermed vil du opnå en højere rankning i søgemaskinerne.

At lave link building er et hundeliv

Googles og andre søgemaskiner kan sammenlignes med et ejer/hund-forhold, hvor det desværre er hjemmesideejerne der er hunden. Google forsøger at ’opdrage’ hjemmesideejerne til at føre white hat SEO gennem belønning og straf. Specielt når det kommer til link building er der regler omkring hvad der er god stil på nettet, og hvad der defineres som spam. Du opnår sjældent noget godt med spam, og Google er slet ikke så dum til at gennemskue teknikker som spam og black hat SEO.

Så her kommer en række definitioner, tips og forklaringer til, hvad der er smart inden for link building, og hvad der er knap så smart at sætte tænderne i.

Taler du link building?

Først er det nok på sin plads lige at få specificeret betydningen af et par ord som du nok vil støde på når du skal i gang med link building.

Link juice er hvad man kalder det, når et firma afgiver noget værdig/en stemme til et andet firma i form af et link. Link juice er altså effekten af dette link fra ét firma til et andet. Man kan sige at generelt giver link altså link juice.

Link Bait altså link madding er en form for link building der hører til i den lidt mere hårde ende af skalaen, da dette ikke er helt let. Det betyder basalt set at du bliver så godt til at skrive blogindlæg at det tiltrækker rigtigt mange links. Et link bait bør altid udgives på din egen blog – ”hvorfor skulle jeg også udgive det andre steder?!” Det kommer vi til.

Godt link burde være ligetil at forstå, men der ligger mere i det end kaldenavnet afslører. Nu kommer vi til dét med at blogge andre steder fra end din egen blog. Det kan være smart at gæsteblogge, med det krav at du får lov til at linke til din egen side, og dermed har du fået et godt link samtidig med at bloggen du er gæsteblogger på, får noget nyt relevant indhold. Win – win!

Back links eller indgåede links er altså i al sin enkelthed når andre firmaer linker til din side.

Og nu hvor der er styr på dét, så iler vi hastigt videre, for der er ting vi skal nå!

Spørg efter et link

Link building handler meget om netværk, og knap så meget om nørdede computerteknikker. Det handler om at bygge en relation op, og nogen gange skal du selv bede andre sider om at linke til dig. Dette kan være enormt grænseoverskridende for nogen, men du vil nok hurtigt finde ud af at link building handler mere om sociale relationer end om computer strategier.

Det er mennesker som dig selv, der sidder bag computerskærmene, og har de en relevant side, som berører de samme emner som din, så er det nok slet ikke så tosset at få skabt en forbindelse dér.

Indgåede og udgåede links

Når back links eller indgåede links er de links der kommer ind, altså links som andre sider lægger ud, som peger på din side, så er udgåede links naturligvis det omvendte, altså når du linker til andre sider.

Omkring udgåede links er det vigtigt at forstå at det ikke handler om at holde sine kort tæt, og få en masse links uden at give noget igen. Du bliver også belønnet af søgemaskinerne for at finde relevante sider at linke til.

Det er dog vigtigt at huske på at de links der kommer ind og ud skal være 1. relevante og 2. fra/for sider der er nogenlunde valide. Du får ikke meget ud af at linke til en side der har enormt dårlig rankning i søgemaskinerne hvis du selv ligger på side 1 eller 2. Og så hjælper det desuden heller ikke noget at Bennys Brugte Biler linker til dig, hvis din side sælger babytøj.

Nofollow links

Når du sætter dit link til nofollow så fortæller du fx Google at den ikke skal ligge nogen værdi i dette link. Alle links på sociale medier som Facebook og Twitter er nofollow links. Men hvorfor over hovedet bruge nofollow links?

Joh, nu skal du høre: nofollow-atributten blev fundet på, pga. at der på et tidspunkt omkring midten af 00’erne var en del problemer med kommentar-spam på blogs på nettet. Derfor blev HTML-koden rel=”nofollow” opfundet.

Link building på sociale medier

Sociale medier er som sagt nofollw links, men de er udemærkede til at sprede éns indlæg, og få dem ud til flest mulige læsere. Især Twitter er jo så smart at man kan ’følge’ forskellige brugere, så hvis du sørger for altid at linke til ting, der er relevante for den målgruppe du prøver at ramme, så vil nok hurtigt opdage, at flere vil fatte interesse for din profil, du vil dermed få flere følgere og dit budskab vil kunne sprede sig som ringe i vandet.

Der er ingen der siger, at du kun skal eller må linke til ting fra din egen blog. Hvis du finder et bestemt godt link på en anden side, så tøv ikke med at dele de, hvis du mener det er noget dit online netværk vil være interesseret i. Det kan næsten kun komme positivt igen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud
 
x

Har du spørgsmål, ris eller ros?

Kontakt os på: 33 11 98 98
eller
service@internet.dk